Хиляди българи ще плащат по-високи осигуровки от днес

хора, българи

От днес за хиляди българи осигурителната тежест се повишава заради новите минимални и максимални осигурителни доходи, въпреки че формално размерът на осигурителните вноски остава без промяна. От 1 януари осигуряването за всички работещи ще става върху минимум 933 лв., колкото вече е минималната заплата. Това важи и за самоосигуряващите се, както и за регистрираните земеделски и тютюнопроизводители, обобщава „Сега“.

Промени в другите минимални осигурителни прагове за различните икономически дейности и професии няма, тъй като работодатели и синдикати на практика от години не успяват да водят преговори за увеличаването им.

3750 лева става максималният осигурителен доход

За поредна година значително се увеличава максималният осигурителен доход – той вече е 3750 лв. при 3400 лв. за 2023 г. Само от най-високодоходните групи бюджетът на държавното обществено осигуряване ще получи 308 млн. лв. в плюс в сравнение с миналата година.

При обезщетенията има две промени. Увеличава се максималното обезщетение за безработица, което вече е 107,14 лв. на ден (при 85,71 лв. за 2023 г.). Минималното обаче остава 18 лв. на ден.

Добра новина има при болничните – техният размер ще е по-висок, тъй като третият ден се връща в НОИ, а това означава, че размерът на обезщетението за този ден ще се повиши от 70 на 80% от среднодневното брутно възнаграждение. Според влезли в сила днес промени в Кодекса за социално осигуряване първите два дни се поемат от работодателя в размер на 70%, а от третия ден се включва НОИ с 80%. В последните години работодателят плащаше 70% за първите три дни, а НОИ се включваше от четвъртия с 80%.

Втората година на майчинството остава 780 лв., колкото беше и миналата година.

При пенсиите промяна ще има от 1 юли. За годината е планирано само едно увеличение – с 11% по швейцарското правило от средата на годината. Така през първите шест месеца минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст ще бъде, както и преди Нова година, 523,04 лв., а от 1 юли ще се повиши на 580,57 лв. Процентът на увеличение е същият като при останалите пенсии.

Социалната пенсия за старост ще се повиши от 1 юли на 307,07 лв. Таванът на пенсиите остава 3400 лв.

За пръв път от години промени има при вдовишките добавки – те се повишават от 26,5% от пенсията на починалия съпруг на 30%.

По-високи здравни осигуровки

По-големи суми ще внасят и хората, които се осигуряват за своя сметка за здраве – дълготрайно безработни, младежи, които не учат и не работят и др. Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен доход за самоосигуряващите се лица. Тъй като той се увеличава с минималната заплата от 780 на 933 лв., здравната вноска за тези групи хора тази година ще бъде 37,32 лв. месечно, или 8% върху 466,50 лв.

Увеличава се възрастта за пенсиониране

Възрастта и стажът, необходими за пенсиониране, продължават да се увеличават:

– в редовата трета категория труд (чл. 68, ал. 1-2 от КСО) тази година условията са 62 години и 2 месеца навършена възраст и 36 години и 6 месеца осигурителен стаж за жените и 64 години и 7 месеца навършена възраст и 39 години и 6 месеца осигурителен стаж за мъжете. Стажът и за двата пола се увеличава с по 2 месеца, а възрастта – с 2 месеца за жените и 1 месец за мъжете;

– пенсиониране при непълен стаж (чл. 68, ал. 3 от КСО) – навършени 67 години при наличие на 15 години действителен осигурителен стаж, като тук промяна няма, тъй като е достигната крайната цел на реформата;

– сектор „Отбрана и сигурност“ (чл. 69, ал.1, 2, 3, 5, 5а и 6 от КСО) – 54 години и 2 месеца навършена възраст и 27 години осигурителен стаж и за двата пола;

–  за първа и втора категория труд без професионален пенсионен фонд (чл. 69б) – 50 години и 8 месеца за жените и 54 години и 2 месеца за мъжете от първа категория и 55 години и 8 месеца за жените и 59 години и 2 месеца за мъжете от втора категория труд. Сборът от навършената възраст и стажа се запазва на 100 за мъжете и 94 за жените и за двете категории труд.